Catharina bespreekt de lipspanning, waardoor je verschillende tonen kunt maken. Iets waar de slagwerkgroep, de keyboard-spelers en violisten niks mee hoeft uiteraard. Maar des te belangrijker is die lipspanning voor alle saxofonisten, klarinettisten, hoornisten en trompettisten. We pakken een volgende oefening. Catharine is tevreden: “ Volgens mij hebben jullie heel goed geoefend.” Het klinkt als muziek in de oren.
Heel goede methode
Corien Donken is een collega-slagwerker. We staan naast elkaar op de snare-drum te trommelen. Corien zit in het onderwijs en organiseerde op haar school een tijdje geleden een trommeldag. Toen had ze de smaak te pakken. Ze is zeer enthousiast over de cursus: “ Het is een hele goede methode. Knap hoe Guus Pieksma dat doet. “ )Guus is de ‘uitvinder ‘ van het Nieuw Talenten Orkest.) Ze moet er echt even voor gaan zitten, voor het oefenen thuis. Maar de uitlegfilmpjes inspireren: “ Daar ben ik gek op.” Het is niet Corien ’s eerste kennismaking met muziek. Ze speelde blokfluit, orgel en dwarsfluit. Maar ze wilde eens wat anders. “ Je kunt het overal doen,” aldus Corien. En dat zou ze ook best willen. “ Oh,” vraag ik ietwat verbaasd,” in een uniform marcherend?” Corien lacht: “ Neeee… in een dweilorkest!”