Regionieuws

Basisschoolleerlingen in actie voor buiten spelen, de Kleine Jantje Beton Loterij van start

Tot en met 5 juni komen 23.000 kinderen van ruim 180 basisscholen in Nederland twee weken lang in actie. De lotenverkoop van De Kleine Jantje Beton gaat dan van start. De helft van de opbrengst wordt door de scholen besteed aan spelen en bewegen op en rondom hun eigen schoolplein. Met de andere helft worden projecten van Jantje Beton ondersteund.

Logo Jantje Beton

“Tikkie jij bent ‘m!”

Ook dit jaar kunnen leerlingen van deelnemende scholen niet alleen lootjes via het verkoopboekje verkopen, maar ook online. Handig, voor iedereen die verder weg woont of geen machtiging in wil vullen. De online lootjes worden verkocht via de Tikkie jij bent ‘m! actie: www.jantjebeton.nl/tikkielot

Dave Ensberg, directeur-bestuurder van Jantje Beton: “Kinderen vinden het verkopen van lootjes heel leuk. Ze leren hier ook van. En ze vinden het super leuk om kinderen te helpen voor wie buiten spelen minder vanzelfsprekend is. Hoe leuk is het, dat je als ouder je kind kunt helpen, door iedereen in je omgeving uit te nodigen voor Tikkie jij bent ‘m! actie van De Kleine Jantje Beton Loterij. Voor basisscholen is de Loterij ook van groot belang, zeker in deze tijden van financiële schaarste. 13% van de basisscholen in Nederland is ‘arm’. Bijna alle basisscholen begroten voorzichtig en investeren daardoor ook minder in hun schoolpleinen. Dan is de opbrengst van de Loterij een welkom extra zakcentje!”

50% van de opbrengst is voor de school

De helft van de opbrengst mogen de scholen zelf besteden aan speelmaterialen voor meer spelen en bewegen op en rondom het schoolplein. De favoriete speelplek van kinderen. In de afgelopen jaren hebben duizenden scholen met de opbrengst hun schoolplein opgeknapt of gave speelmaterialen aangeschaft. Met de andere helft worden projecten van Jantje Beton ondersteunt, zodat meer kinderen meer kunnen spelen. Projecten voor kwetsbare kinderen krijgen hierbij speciale aandacht.

De Kleine Jantje Beton Loterij heeft een actieperiode in mei én september. Scholen kunnen zich inschrijven voor deelname in september via www.jantjebeton.nl/loterij.

Belang van buiten spelen

Buiten spelen is noodzakelijk om het kinderbrein te verrijken en spelen is dé manier waarop kinderen dat kunnen doen. Het lijkt vanzelfsprekend, niets is echter minder waar.  Door te spelen krijgen kinderen namelijk de beweging die ze nodig hebben voor een gezonde ontwikkeling. En tegelijkertijd leren ze allemaal belangrijke dingen, zoals vrienden maken, omgaan met tegenslagen en lak hebben aan vervelende mensen. Dingen die later best nog wel eens van pas komen. Uit recent onderzoek van Jantje Beton blijkt dat van de 1,2 miljoen kinderen op de basisschool er meer dan 1 miljoen niet meer dagelijks buitenspelen! Daar doet Jantje Beton iets aan met De Kleine Jantje Beton Loterij.

Over De Kleine Jantje Beton Loterij

Tijdens De Kleine Jantje Beton Loterij, van 22 mei t/m 5 juni en van 11 t/m 25 september 2019, verkopen leerlingen lootjes aan hun familie, buren of vrienden. Via het verkoopboekje of online. Door mee te doen aan de Loterij kunnen scholen geld inzamelen waarmee zij hun schoolplein verbeteren of een buitenactiviteit organiseren én steunen zij de projecten van Jantje Beton: van ieder verkocht lot gaat er € 1,50 naar de school en € 1,50 naar Jantje Beton. Scholen kunnen zich inschrijven voor deelname in september via www.jantjebeton.nl/loterij.

Over Jantje Beton

Jantje Beton is hét goede doel dat zich samen met kinderen inzet voor meer en uitdagender speelruimte en meer speeltijd. Jaarlijks doen ruim 350.000 kinderen mee aan de activiteiten en projecten van Jantje Beton. Kwetsbare kinderen krijgen hierbij onze speciale aandacht. Wij willen bereiken dat álle kinderen dagelijks kunnen spelen en bewegen. Kinderen moeten steeds meer en spelen steeds minder, terwijl spelen het belangrijkste én het leukste onderdeel is van een gezond leven. Daarom zegt Jantje Beton … STOP NOOIT MET SPELEN!

Voor meer informatie, kijk op www.jantjebeton.nl

Advertentie