Dat aantal wordt als onrealistisch gezien voor het beschikbare gebied. Op basis van de bebouwingsprincipes van andere buurten zou er ruimte zijn voor maximaal 270 woningen.Daarmee komt het totaal voor Polderwijk Noord uit op 1.874 woningen, een stijging van 15% ten opzichte van de oorspronkelijke 1.650 woningen.
Hoe worden de woningen verdeeld?
De verdeling van woningen in de Watermolenbuurt zou de eerder afgesproken verdeling voor Polderwijk volgen, zoals dat nu wordt voorgesteld:
• ⅓ sociale huur, gerealiseerd door Woonpalet
• ⅓ middeldure koop en huur
• ⅓ dure woningen
Daarbovenop worden nog circa 13 extra goedkope koopwoningen voor starters toegevoegd.
Vragen over verkeersdruk en ontsluiting
De toename van woningen roept vragen op over de verkeersontsluiting. De wijk zal vooral via het Beloop worden ontsloten. Volgens de gemeente is deze weg berekend op de extra verkeersstroom, maar de raad plaatst hier kanttekeningen bij.
Aandacht ook voor de Ossenkampweg. Hoe wordt voorkomen dat deze als doorgaande route richting Harderwijk wordt gebruikt?
De gemeente gaat de ontsluiting nog nader onderzoeken, is toegezegd. Ook wordt gekeken of extra investeringen in het wegennet nodig zijn om de toename van verkeer op te vangen.
Parkeren en leefbaarheid
De parkeernorm voor de Watermolenbuurt is vastgesteld op 1,9 auto per woning. Dit betekent dat er voldoende ruimte moet zijn voor parkeren, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en de openbare ruimte. De gemeente zal in de verdere uitwerking van het plan beoordelen of de balans tussen parkeren en groen goed blijft.
Snellere besluitvorming via delegatie aan college
Om het plan sneller in procedure te brengen, stelt het college voor om de bevoegdheid voor het vaststellen van het omgevingsplan te delegeren aan het college van B&W. Dit past binnen de werkwijze die eerder voor Polderwijk is gehanteerd.
De raad bespreekt dit voorstel tijdens de oordeelsvormende vergadering op 6 februari en neemt een besluit tijdens de raadsvergadering van 20 februari.