Leefbaar Zeewolde en de ChristenUnie Zeewolde kunnen niet bevatten dat het provinciebestuur van Flevoland opnieuw een oproep aan de minister doet en daarmee Zeewolde laat vallen. De komst van 45.000 vakantievluchten op lage hoogte betekent voor Zeewolde tientallen tot meer dan honderd vluchten per dag geluidsoverlast over een gebied van ruim 30 kilometer lengte, uitstoot van stikstof en het neerslaan van allerlei andere schadelijke uitstoot.
Volgens het mediabericht op Omroep Flevoland denkt 58 % van de Flevolanders positief over de komst van vakantievluchten, maar dit is te vergelijken met de vraag of de komst van een bakker in je straat of wijk wenselijk is. Lelystad Airport scoort wat betreft de inwoners van Zeewolde meer negatief dan positief. (Leefbaar Zeewolde, Leefbaarheidsmonitor 2021, 2017, 2013)
De verwijzing van de Provincie en Lelystad naar veel extra banen vanwege de bouwplannen in Flevoland is twijfelachtig. Een groot aantal van die banen bestaat nu al. Inwoners van Flevoland werken al op of rond Schiphol en worden hierdoor alleen verplaatst. Dat de Provincie als gevolg van het vliegveld een economische impuls krijgt is 'wensdenken'. Het is maar de vraag of Lelystad Airport ooit rendabel zal worden.
Provincie en Lelystad stellen dat duidelijkheid over het openingsbesluit 'essentieel' is voor de verdere ontwikkeling van de regio. Hiermee gaan ze voorbij aan de belangrijkste waarden van Flevoland, die met de komst van commerciële vakantievluchten worden verkwanseld. De ontwikkelingen in de toeristische- en recreatieve sector in Flevoland nemen enorm toe. De oostgrens van Flevoland zal erg onaantrekkelijk worden vanwege het vliegtuiglawaai. Ook valt niet uit te sluiten dat het Flevolands agrarisch gebied met zijn biologische teelt nadelen zal gaan ondervinden door de uitstoot van de verbrandingsgassen en stikstof die vrijkomt bij de verbranding van kerosine.
Wie betaalt dié schade, Lelystad of de Provincie?
Leefbaar Zeewolde en de ChristenUnie Zeewolde doen een oproep aan het provinciebestuur. Kijk verder dan zes kilometer links en rechts van de Rijksweg A6. Lelystad groeit en overleeft ook zonder vakantievluchten. Stop met te denken dat Flevoland en Lelystad als verlengstuk van de Randstad pas gaan meetellen door de ingebruikname van Lelystad Airport voor vakantievluchten. Bedenk dat de komst van laagvliegende vliegtuigen met kerosine-verbrandingsmotoren een negatieve keerzijde heeft, schadelijk is voor mens en natuur en nadelig is voor andere economische (ontwikkel) sectoren. Trek de oproep in en ga door met het tweede deel van het besluit van de Tweede Kamer en verzilver de compensatieregeling voor maatschappelijke investering in de regio.