Zeewolde

Het HaFaBra festival werd een feest

ZEEWOLDE - De Algemene Muziek Vereniging Zeewolde, kortweg AMVZ, organiseerde zaterdagavond in de Open Haven een muzikale avond voor harmonie- en fanfareorkesten en brassbands.

In totaal namen hieraan zes ensembles deel die allen zo’n drie tot vijf composities ten gehore brachten. Bart Vrieling praatte alles aan elkaar.

Hubertus Almere, met dirigent John Leenders, opende de avond. Hun New York Ouverture maakte op mij (maar dat is natuurlijk strikt persoonlijk) de meeste indruk.

Bij Brassband Almere, dirigent Rolf Hoogenberg, was dat Best of Bond.

Muzikanten en een dirigent spelen voor publiek
Foto: Ruud van Velzen

Willem Jan Visser dirigeerde Maris Sonores uit Biddinghuizen. Hun Hymn to Freedom deed het wel.

Bij MFO Luttelgeest, gedirigeerd door Hans Jonker, twijfel ik (auteur Ruud van Velzen) een beetje tussen Jupiter – Hymn from the Planets of Total Toto. Jesus Christ Superstar kwam ijzersterk over, maar mogelijk word ik daarbij beïnvloed door een stevige dosis jeugdsentiment, want het Moment for Morricone was ook niet bepaald mis.

Die werken werd gespeeld door Muziekvereniging Lelystad, o.l.v. Theo Bleeker. Flevofanfare ten slotte, de nieuwe naam voor het Zeewolder gezelschap, maakte het bij mij helemaal met Mars 1488, nog niet zo vreselijk lang geleden geschreven voor de Marinierskapel.

U kunt mij wat dorps chauvinisme gerust aanwrijven maar ik meen het echt: “het was subliem”. Een heel andere waarneming: wat kleding betreft is bij deze ensembles dresscode zwart met een rood accent favoriet. Vier van hen hielden zich daar aan, een orkest hield het bij witte blouses en de muziekvereniging uit Lelystad had de spelers daarin vrij gelaten.

De optredens werden beoordeeld door jurylid Arno Groeneveld die de hele avond al heel druk in de weer was met het vastleggen van commentaren en aanbevelingen. Hij herinnerde de spelers aan wat hij al bij een eerdere gelegenheid had gezegd: doorblazen, blijven doorblazen.

Daarbij liet hij het aan de dirigenten over dit voor hun spelers naar de praktijk te vertalen. Maar ook wilde hij hen meegeven dat als iedereen de noten goed kan spelen, men zich kan permitteren bij het spelen vrijer met de composities om te gaan.

Dat zal naar zijn mening beslist bijdragen tot een nog levendiger uitvoering daarvan.
Meer foto's kunt u vinden op onze facebookpagina