Regionieuws

Patiënten ziekenhuis St Jansdal vinden wachttijden geen probleem

Patiënten van St Jansdal ervaren wachten op een afspraak of wachten in de polikliniek niet als probleem. De overgrote meerderheid vindt de kwaliteit van de geboden zorg belangrijker. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat de Patiëntenraad van het ziekenhuis heeft gedaan.

Wachtruimte St Jansdal (Dim van Rhee)

Dim van Rhee, voorzitter van de Patiëntenraad, vertelt: ‘We hebben ons digitale patiëntenpanel geraadpleegd. Je hoort immers nogal eens gemopper over wachttijden. In de praktijk blijkt nu dat vrijwel niemand er moeite mee heeft’. Voor een eerste afspraak bij een polikliniek zegt iedereen dat een wachttijd van maximaal vijf weken prima is. Natuurlijk moeten spoedgevallen eerder geholpen worden.

Voor het maken van een afspraak is het van belang dat St Jansdal telefonisch goed te bereiken is. ‘Daar mankeert het de laatste tijd aan,’ aldus Van Rhee. ‘De Patiëntenraad heeft de raad van bestuur gevraagd dit probleem met voorrang aan te pakken. Er wordt inmiddels hard gewerkt aan een oplossing.’

Wie eenmaal in de wachtruimte van een polikliniek zit moet soms even wachten voordat hij of zij aan de beurt is. ‘Ook dat is voor vrijwel niemand een punt, zo blijkt uit ons onderzoek,’ zegt de voorzitter van de Patiëntenraad. ‘De meeste mensen vinden twintig minuten wachten niet erg en anderen hebben geen moeite met een wachttijd van een half uur’.

Van Rhee tekent daarbij aan: ‘Patiënten willen wel geïnformeerd worden over het uitlopen van het spreekuur en over de reden daarvan. Dat is ook het beleid van St Jansdal, maar we zien dat het er de laatste tijd nog wel eens bij inschiet’. De Patiëntenraad heeft er daarom op aangedrongen deze informatie aan patiënten in alle poliklinieken goed aan te pakken.

Advertentie