Regionieuws

Komende twee jaar definitief geen beslissing over opening Lelystad Airport

 De komende twee jaar neemt het kabinet definitief geen beslissing over de opening van Lelystad Airport. Dat bevestigt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

De luchthaven moet eerst een natuurvergunning krijgen en het probleem met de laagvliegroutes moet worden opgelost, pas dan kan er iets besloten worden. Harbers zegt dat er zeker geen sprake is van afstel. De minister zegt over een eventuele opening van Lelystad Airport: "De eventuele opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten kan bijdragen aan het netwerk van bestemmingen op Schiphol."

Komende twee jaar definitief geen beslissing over opening Lelystad Airport

 De komende twee jaar neemt het kabinet definitief geen beslissing over de opening van Lelystad Airport. Dat bevestigt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

De luchthaven moet eerst een natuurvergunning krijgen en het probleem met de laagvliegroutes moet worden opgelost, pas dan kan er iets besloten worden. Harbers zegt dat er zeker geen sprake is van afstel. De minister zegt over een eventuele opening van Lelystad Airport: "De eventuele opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten kan bijdragen aan het netwerk van bestemmingen op Schiphol."

Tegenslagen

Uitstel van het besluit over de opening van de luchthaven is de zoveelste tegenslag voor de luchthaven. Jaren geleden was al besloten dat Lelystad een overloopluchthaven zou worden voor Schiphol. Volgens een groeimodel zou Lelystad ieder jaar meer vluchten van de nationale luchthaven overnemen, tot 45.000 vliegbewegingen per jaar.

Maar als gevolg van protesten over onder meer vliegroutes, geluid, uitstoot van gassen én politieke weerstand werd het besluit over de opening van de luchthaven telkens uitgesteld.

In het regeerakkoord spraken de coalitiepartijen af om dit jaar een knoop door te hakken over Lelystad Airport. Die afspraak komen ze dus niet na. In de luchthaven is tot nu toe ruim 200 miljoen euro geïnvesteerd.

"Beslis dat Lelystad nooit open gaat"

Meerdere partijen in de Tweede Kamer vinden het uitstellen van de beslissing over opening van Lelystad Airport niet ver genoeg gaan. Zij willen dat het kabinet nu uitspreekt dat het vliegveld nooit open zal gaan. "Overwegende dat het niet eerlijk is dat er van boeren wordt gevraagd om te verduurzamen, maar dat er voor de luchtvaart nog geen reductiedoelen zijn vastgesteld. Overwegende dat er zeker geen milieuruimte is voor méér stikstof- en CO2-uitstoot voor de opening van Lelystad Airport. Daarom zijn we van mening dat de opening niet uit te leggen zou zijn richting boeren die hun bedrijven moeten stoppen en omwonenden die met overlast te maken krijgen." De motie is ingediend door de Partij voor de Dieren, GroenLinks, PvdA, BBB, Volt en de SP.

"Uitstel is blamage"

Dat het kabinet het besluit om Lelystad Airport voor passagiersvluchten te openen, uitstelt tot 2024 is "een blamage". Dat meldt actiegroep Stichting Red de Veluwe. Eerder kondigde het kabinet aan om nog dit jaar een knoop door te hakken.

"In het regeerakkoord staat dat er in 2022 een besluit over de toekomst van Lelystad Airport genomen zal worden', meldt de stichting in een verklaring. "Het ministerie koopt kennelijk tijd om op de achtergrond alles in het werk te stellen om het vliegveld tóch te kunnen openen. Want juridisch is dat op dit moment onhaalbaar. Dat zeggen wij al jaren maar mogelijk zijn het ministerie en de minister daar nu ook achter gekomen."

Dit is een bericht van Omroep Flevoland in het kader van de samenwerking tussen de omroepen.

Komende twee jaar definitief geen beslissing over opening Lelystad Airport
Watch the video

Tegenslagen

Uitstel van het besluit over de opening van de luchthaven is de zoveelste tegenslag voor de luchthaven. Jaren geleden was al besloten dat Lelystad een overloopluchthaven zou worden voor Schiphol. Volgens een groeimodel zou Lelystad ieder jaar meer vluchten van de nationale luchthaven overnemen, tot 45.000 vliegbewegingen per jaar.

Maar als gevolg van protesten over onder meer vliegroutes, geluid, uitstoot van gassen én politieke weerstand werd het besluit over de opening van de luchthaven telkens uitgesteld.

In het regeerakkoord spraken de coalitiepartijen af om dit jaar een knoop door te hakken over Lelystad Airport. Die afspraak komen ze dus niet na. In de luchthaven is tot nu toe ruim 200 miljoen euro geïnvesteerd.

"Beslis dat Lelystad nooit open gaat"

Meerdere partijen in de Tweede Kamer vinden het uitstellen van de beslissing over opening van Lelystad Airport niet ver genoeg gaan. Zij willen dat het kabinet nu uitspreekt dat het vliegveld nooit open zal gaan. "Overwegende dat het niet eerlijk is dat er van boeren wordt gevraagd om te verduurzamen, maar dat er voor de luchtvaart nog geen reductiedoelen zijn vastgesteld. Overwegende dat er zeker geen milieuruimte is voor méér stikstof- en CO2-uitstoot voor de opening van Lelystad Airport. Daarom zijn we van mening dat de opening niet uit te leggen zou zijn richting boeren die hun bedrijven moeten stoppen en omwonenden die met overlast te maken krijgen." De motie is ingediend door de Partij voor de Dieren, GroenLinks, PvdA, BBB, Volt en de SP.

"Uitstel is blamage"

Dat het kabinet het besluit om Lelystad Airport voor passagiersvluchten te openen, uitstelt tot 2024 is "een blamage". Dat meldt actiegroep Stichting Red de Veluwe. Eerder kondigde het kabinet aan om nog dit jaar een knoop door te hakken.

"In het regeerakkoord staat dat er in 2022 een besluit over de toekomst van Lelystad Airport genomen zal worden', meldt de stichting in een verklaring. "Het ministerie koopt kennelijk tijd om op de achtergrond alles in het werk te stellen om het vliegveld tóch te kunnen openen. Want juridisch is dat op dit moment onhaalbaar. Dat zeggen wij al jaren maar mogelijk zijn het ministerie en de minister daar nu ook achter gekomen."

Dit is een bericht van Omroep Flevoland in het kader van de samenwerking tussen de omroepen.

Advertentie