Stikstof uitstoot
Rond de in gebruik neming van het vliegveld Lelystad is er al geruime tijd discussie tussen voor en tegenstanders van het vliegveld. De berekeningen die de overheid liet maken over de stikstof uitstoot van de opstijgende en dalende vliegtuigen bevatten een aantal foutieve aannamen
Dit kwam duidelijk naar voren uit de berekeningen die ir.Leon Aldegeest op verzoek van een aantal organisaties op de Veluwe uitvoerde. Een aspect wat duidelijk naar voren kwam was dat de grenswaarde waarbij een natuurvergunning moet worden aangevraagd wordt overschreden. Voor een besluit over de opening kan worden genomen zal er dus een natuurvergunning moeten worden aangevraagd. De aanvraag is inmiddels ingediend.
De gemeente Lelystad heeft teleurgesteld gereageerd op het besluit van de minister. Opening van het vliegveld zou de gemeente Lelystad immers een flinke impuls op economisch gebied hebben gegeven. Zo’n economische impuls zou voor de achterblijvende ontwikkelingen van Lelystad goed zijn.
Het aantal vliegbewegingen op Schiphol loopt al enige tijd aan tegen de toegestane maximale vliegbewegingen van 550.000. Om Schiphol te ontlasten zodat zij beter kunnen inspelen op hun hub-functie van met name KLM (een transfer luchthaven) is het idee de vakantie vluchten te verplaatsen naar vliegveld Lelystad ,zodat de vrijgekomen vluchtbewegingen kunnen worden benut voor dat doel.
Omdat de Coronacrisis nu een goede inschatting van de luchtvaart na deze crisis onmogelijk maakt is het niet te zeggen hoe de procedure rond de opening van het vliegveld zal verlopen.
Jan Paternotte besluit : “regeren is niet speculeren, dus dat moeten we vooral niet doen”.
Audio fragment(en)
Interview Jan Paternotte
Foto: Harry Kramer - LOZ