De regeling houdt in dat wanneer luchtvaartmaatschappijen vluchten van en naar Schiphol opgeven, zij voorrang krijgen op Lelystad Airport.
Voorwaarde is wel dat de extra ruimte op Schiphol dan wordt gebruikt voor vluchten met veel overstapverkeer.
Daarnaast moet er ook ruimte zijn voor nieuwe of andere maatschappijen die vanaf Lelystad willen gaan vliegen. Het kabinet wilde dat aanvankelijk niet.
Een aantal bestaande luchtvaartmaatschappijen, waaronder Transavia, Corendon, TUI en Ryanair heeft aangeven belangstelling te hebben voor het uitvoeren van vluchten.
In principe zou door deze goedkeuring vanuit Brussel de luchthaven nog op 1 juli 2020 geopend kunnen worden. Of dat lukt is nog maar de vraag want in Nederland zelf zijn D66 en ChristenUnie geen voorstander van de luchthaven. De Tweede kamer moet ook de verkeerverdeelregel nog goedkeuren.
Daarnaast speelt ook nog het probleem van de stikstofdioxideuitstoot, waar een oplossing voor gezocht moet worden. Hoelang het gaat duren om dat beleid aan te passen is niet bekend, maar kan mogelijk voor enkele maanden uitstel gaan zorgen.
Voorstanders van de luchthaven halen voorzichtig opgelucht adem. Tegenstanders en milieuorganisaties vrezen voor geluidsoverlast en -extra- schade aan het milieu.