Regina Blom (D66) kreeg de lachers op haar hand met haar opmerking: “ik hoop dat het vuurwerk wel legaal gekocht wordt.” Daar ging zij uiteraard wel vanuit, maar ze wilde ook graag benoemen dat ze hoopt dat het vuurwerk lokaal ingekocht kan worden. Nathanaël Spalburg (burgerraadslid PRO) wilde graag weten wat er naast de vuurwerkshow verder nog georganiseerd gaat worden. Zijn fractie vindt vijftigduizend euro anders wel wat veel geld voor een kwartiertje vuurwerk. De burgemeester gaf daarop aan dat er al gesproken wordt over activiteiten voor en na het vuurwerk. Dat gaat dan waarschijnlijk wel een commercieel tintje krijgen, met sponsoren bijvoorbeeld, want de gemeente gaat alleen budget vrijmaken voor het vuurwerk.
Vervolg met drones of lasershows?
Hoewel de partijen unaniem enthousiast zijn over het plan, werden er ook direct al verbetersuggesties voor de toekomst gedaan. De hoop is dat de kosten voor de vuurwerkshow na dit jaar gedragen worden vanuit crowdfunding en lokaal eigenaarschap. Harmsma gaf aan dat hij daarover al goede signalen en veel enthousiaste reacties heeft ontvangen. Gerard den Bakker (ChristenUnie), hoopt dat er in de toekomst overgestapt kan worden naar een laser- of droneshow, iets dat Blom ook al noemde. “We gaan kijken of we een doorontwikkeling kunnen creëren, daarvoor gaan we goed evalueren", was de reactie van Harmsma daarop. Hij gaf wel direct aan dat de kosten daarvoor op dit moment nogal hoog zijn.

085-0640737