Veiligheid en renovatie centrum carré
Recent kreeg Zeewolde de zesde ster voor veiligheid. “Dat betekent niet dat we klaar zijn,” zegt Vercauteren. “Veiligheid en leefbaarheid blijven belangrijke aandachtspunten. We werken samen met de politie, brandweer en gemeente om het centrum prettig en veilig te houden.”
Toch ervaren inwoners niet altijd een gevoel van veiligheid. Presentator Anja van Engen gaf aan dat inwoners in de decembermaand soms onrust ervaren in het centrum, met name door vuurwerkoverlast. Vercauteren erkent dit, maar benadrukt dat handhaving primair een taak is van de politie en boa’s. “We hebben dit besproken met de gemeente om vuurwerk zoveel mogelijk te beperken tot de 31e en de dagen ervoor. Maar als ondernemers hebben we daar weinig invloed op.”
Ook de renovatie van het centrumcarré, die vorig jaar werd opgeleverd, kwam aan bod. De toenemende parkeerdruk, mede door de komst van nieuwe appartementen, baart zorgen. “Meer bewoners betekent meer auto’s. We zijn met de gemeente in gesprek over oplossingen.”
Toekomst van het centrum
Het winkellandschap in Zeewolde verandert. Sommige bekende winkels, zoals Hobby Time en Juwelier Hoekstra, verdwijnen en Vercauteren ziet een vergrijzing onder ondernemers. “Op termijn zullen meer gevestigde ondernemers stoppen, en het is de uitdaging om opvolging te vinden.”
Tegelijkertijd ziet hij ook nieuwe, jonge ondernemers het centrum versterken. “Neem bijvoorbeeld Serena van Bruna Zeewolde die de inspiratieprijs won bij de ondernemersverkiezingen en EB Beauty Treatments, die genomineerd was voor de ondernemersverkiezingen. Ze laten zien dat er een nieuwe generatie klaarstaat.”
Wat betreft de toekomst verwacht Vercauteren dat fysieke winkels minder dominant zullen worden, terwijl specialistische winkels en de horecasector groeien. “We moeten ervoor zorgen dat het centrum niet een horecastraat wordt, maar wel een plek waar horeca en winkels samen zorgen voor een aantrekkelijke beleving.”
Beleving is het sleutelwoord
De beleving wordt volgens Vercauteren de sleutel: “Mensen komen niet alleen om te winkelen, maar voor een ervaring. Even een kop koffie drinken bij De Oude Bieb, lunchen bij een horecazaak en dan winkelen. Dat is de toekomst van het centrum.”
Vercauteren benadrukt dat de samenwerking met ondernemers en andere organisaties cruciaal is. “We willen meer leven in de brouwerij. Evenementen zoals modeshows en muziek in het centrum helpen daarbij.”
Zijn oproep aan inwoners: “Koop lokaal, want zonder winkelend publiek wordt het lastig voor ondernemers om te overleven en kunnen er geen evenementen zoals Sinterklaasintocht en Nacht van Zeewolde worden georganiseerd.”