Zeewolde

Het nieuwe bestuur VanZtotZ 2025 stelt zich voor

LOZ Ruud van Velzen - Na zo’n 10 jaar vond het bestuur van de VanZtotZtocht het wel mooi geweest. Ze wilden ermee stoppen en vooral: ruimte geven aan jong bloed voor nieuwe ideeën.

Gelukkig zijn er mensen gevonden aan wie Joke en Harjan Wessels en Leo Heemskerk het kunnen overdragen. Dinsdag 25 maart kwamen belangstellende vrijwilligers bijeen om afscheid te nemen van het oude bestuur en kennis te maken met het nieuwe. Maar voor het zover was werd door Joke toch nog even aan de hand van foto’s teruggeblikt op het verleden. Zo had men kunnen meemaken dat zelfs de fietspont werd ingezet om deelnemers na een stukje wandelen naar de wintersteiger weer terug te verplaatsen naar de zomersteiger om daar de tocht te vervolgen.

vier mensen staan voor een scherm met een foto van een huis erop

Ooit is er een doorstart geweest en werd het ZtotZbeeldje door Eric Wallenburg ontworpen. Zelfs is besloten dat starten belangrijker was dan finishen en dat dus ook degenen die de tocht niet konden uitlopen deze trofee toch in hun prijzenkast mochten zetten. Ook de bewegwijzering van de route werd ooit een heikel punt toen bleek dat de op het wegdek gekalkte pijlen wel weer allemaal na afloop moesten worden gewist door het comité. Joke keek ook tevreden terug op de medewerking van al die ondernemers en vrijwilligers die de tocht mogelijk maakten. Het nieuwe bestuur wordt gevormd door Stephanie Smit, Theo en Thijs Vreugdenhil, Vincent Zijlstra en Maarten van der Marel. Theo heeft ook al even in het oude bestuur meegedraaid. Vooralsnog zal er niet zo erg veel veranderen, benadrukt Stephanie. Ze hoopt weer te kunnen rekenen op een aantal loyale vrijwilligers. Voor een snelle communicatie zal een WhatsApp-groep worden georganiseerd om de vrijwilligers makkelijk te kunnen bereiken. Deze groep is uiteraard uitsluitend bedoeld voor zakelijke mededelingen. Verder zal uiteraard contact worden opgenomen met de ondernemers die al bij de tocht waren betrokken en ze hoopt ook nieuwe ondernemers voor het gebeuren te kunnen interesseren. Nieuwe vrijwilligers zijn natuurlijk ook altijd welkom.

En voor de deelnemers: op vrijdag 28 maart start de inschrijving. Het worden weer de gebruikelijke afstanden: 110, 80, 55 en 25 hele kilometers.

Foto's en verslag: Ruud van Velzen

Advertentie