Ondanks dat veel mensen het prettig vinden in eigen dorp hun boodschappen te kunnen doen, lijkt het in deze huidige tijd bijna vanzelfsprekend om via internet te winkelen en boodschappen te bestellen. Hermans: “Er wordt niet bij nagedacht wat dit nou eigenlijk betekent voor de stenen winkel. Als mensen niet meer naar het centrum komen, zullen er winkels gaan verdwijnen. Vandaar dat wij blij zijn met deze landelijke actie om aandacht te vragen om de zelfstandige winkelier in jouw buurt te steunen.”
Belangrijke rol
Het centrum is voor veel inwoners een plek om te ontmoeten, winkelen, werken, wonen en recreëren. “Vooral het sociale aspect moet niet onderschat worden”, benadrukken wethouder Hermans en Johan Safaric, voorzitter van VCZ. Maar de winkels vervullen ook een belangrijke rol in de samenleving, bijvoorbeeld door het ondersteunen van evenementen en activiteiten in het dorp, zoals de Sinterklaasintocht, het Paasverhaal, de Havendagen, Zeewolde Winterworld, Nacht van Zeewolde.
Wenda Westerhuis, centrumondersteuner van VCZ: “Het is misschien niet altijd zichtbaar wat de ondernemers zoal bijdragen, maar op het moment dat mensen niet lokaal kopen, is er bijvoorbeeld ook geen ruimte om evenementen te organiseren of verenigingen en activiteiten te sponsoren. Want het moet wel samen opgebracht worden.”
Vinger aan de pols
Gemeente Zeewolde en VCZ hebben afgesproken samen een vinger aan de pols te houden bij de centrumondernemers. Hiervoor gaan wethouder Helmut Hermans, Renate Slokker (Zeewolde Zakelijk), Johan Safaric en Wenda Westerhuis de komende tijd op regelmatige basis bij de ondernemers langs. “Om te horen waar ze tegenaan lopen en waar we wat voor elkaar zouden kunnen betekenen.”
Door corona hebben veel ondernemers een zware tijd achter de rug. “Die hebben we geprobeerd de juiste loketten te wijzen om te zorgen dat wel de winkel open kon blijven”, aldus Johan Safaric. Ondanks dat het fysieke winkelen weer aantrekt, is het gedrag van de consument wel aan het veranderen, geeft Renate Slokker aan. “Er is minder traffic in de winkelstraten. Mensen doen meer gericht hun boodschappen of doen dat via internet of in andere plaatsen.”
Een andere uitdaging voor de centrumondernemers zijn de stijgende inkoop-, huur- en personeelskosten. De omzet van de lokale centrumondernemers is in vergelijking met andere plaatsen redelijk stabiel, volgens Wenda Westerhuis. “Maar om die stijgende kosten aan de achterkant op te kunnen vangen, moet er wel weer meer omzet tegenover staan. En daarom vragen we de inwoners om vooral lokaal te winkelen. Al is het maar één keer in de week!”
Ruim aanbod
Aan het huidige winkelaanbod in Zeewolde hoeft het volgens het viertal niet te liggen. “In het centrum vind je winkels voor fashion en lifestyle, maar ook diverse versspeciaalzaken. Dus in principe hoef je daar het dorp niet voor uit. Er zijn zelfs toeristen die hier juist naartoe komen voor die ene speciale winkel.”
Kortom, wil je de winkels in Zeewolde extra steunen? Koop, te beginnen in deze week, dan af en toe eens een extra product bij een lokale winkelier. Je steunt hiermee niet alleen de ondernemer en zijn of haar gezin, maar ook help je lokale activiteiten mee te betalen.
Je favoriete winkel steunen kan tevens door een like of een reactie op een Facebook- of Instagram-post van de winkel te plaatsen. “Zo breng je de winkel bij jouw volgers onder de aandacht.” (foto: Zeewolde Actueel)