Zeewolde

Kinderambassadeurs van de Natuur krijgen les over social media

Hoe gebruik je social media voor het delen van natuurfoto’s? Met die vraag gingen de Kinderambassadeurs van de Natuur afgelopen woensdag aan de slag tijdens hun derde excursie binnen het programma. In de Roode Schuur van IVN Zeewolde kregen zij les over de mogelijkheden én de risico’s van social media. Op een warme lentedag verzamelden Bram, Jelle, Juhlius, Kirsten en Lars zich bij de Roode Schuur in Zeewolde. In de schuur kregen zij les over wat social media inhoudt en wat je ermee kan. Verhalen vertellen stond daarbij centraal. Kinderambassadeur Lars vertelde trots dat hij, na afloop van de fotografieworkshopworkshop in Nationaal Park Nieuw Land, al een paar foto’s online heeft gezet. Een goede start!

Aan de hand van de foto’s die ze tijdens de vorige excursie in Nationaal Park Nieuw Land maakten, oefenden de kinderen hoe ze hun verhaal kunnen vertellen op social media. Want waar bestaat een verhaal eigenlijk uit? Met alle tips en tricks gingen ze aan de slag om hun eigen ervaring van de excursie op te schrijven. Stuk voor stuk unieke verhalen. Als extra tip kregen de kinderen te horen hoe ze op een makkelijke manier dier- en plantsoorten kunnen herkennen. Hiervoor zijn tal van apps ontwikkeld, die soorten via foto’s kunnen herkennen. De kennis die de kinderambassadeurs hieruit opdoen, kunnen ze gebruiken om hun verhalen aan te vullen en anderen iets te leren over de natuur.

Hoewel social media erg leuke kanalen zijn om mooie natuurfoto’s te delen, zitten er ook risico’s aan vast. Vooral voor kinderen. Social media zijn vaak verslavend, er kan gepest worden en ongewenste contacten liggen op de loer. Daarom werd hier ook aandacht aan besteed. In de les leerden de kinderen welke risico’s er zijn en werden geadviseerd om altijd samen met een volwassene iets te plaatsen. Maximaal een kwartier per dag social media gebruiken is ook een goed idee, zodat kinderen daarna weer lekker naar buiten kunnen gaan.

Social media worden steeds meer gebruikt onder kinderen, hun schermtijd wordt steeds hoger en buitenspeeltijd juist lager. “Je kunt dit met volle kracht tegenwerken, maar je kunt de krachten van social media en natuur ook bundelen,” vertelt Zoë Frijlink, projectleider communicatie bij IVN Flevoland, die de workshop verzorgde. “Met het programma Kinderambassadeur van de Natuur, werken we toe naar een combinatie van natuur en moderne techniek. We hopen via de kinderambassadeurs ook andere kinderen te bereiken. Doordat de ambassadeurs hun leuke ervaringen met en kennis over de natuur delen op social media, ziet hun netwerk ook hoe cool de natuur eigenlijk is. Om vervolgens juist zélf of met z’n allen de natuur in te gaan!”

Het programma Kinderambassadeurs van de Natuur valt binnen Actieplan Biodiversiteit. Het is een samenwerking tussen IVN Flevoland en WEL in Flevoland en wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Provincie Flevoland en Cultuurfonds Flevoland.

Advertentie